dinsdag 31 juli 2012

31 juli, Pfullendorf - Diepoldsau, 101 km dag 12

Vandaag de grens over gegaan en in Zwitserland na 101 km om 5 uur gestopt, we waren vanmorgen net over achten vertrokken.
Bewolkt en fris toen we weggingen. Snel de route gevonden en na een paar klimmetjes ging het daarna almaar bergafwaarts, af en toe nog een steile klim, maar over het algemeen down hill. Soms over de weg, maar meestal langs goed geasfalteerde bijwegen.
We waren om half elf in Oberteuringen, waar we koffie gingen drinken, het ene café stuurde ons weg en of we maar om elf uur terug wilden komen. Om elf uur stapten we weer op de fiets, want een ander restaurant, achter de kerk had wel de tijd om ons te bedienen, beter dan de pastoor, zullen we maar zeggen. Deze lag pal naast de begraafplaats. Hoe zal dat zijn als er een begrafenis is, want het terras is best groot.
Al snel kwam de zon op en kregen we zicht op het mooie landschap.

Uit een net gedorst korenveld vlogen wel 100 mussen op en verdwenen in de bosjes. In deze streek wordt er nog echt ijzer gesmeed, overal zie je smeedijzeren kunstwerken. Sommige echt door een kunstenaar gemaakt.

Deze kerk lag heel hoog en toornde ver boven de heuvels uit. De kerken in deze streek hebben bijzondere zadeldak structuren en trapgevels.

De St.Martinskerk in Oberteuringen zijn we na afloop van de koffiepauze in gegaan.
Fraaie glas in lood en bijzonder mooie plafondschilderingen.

Onderweg nog wat fruit langs de weg gekocht, heerlijke aarbeien, die we soldaat maakten in Lindau aan de Bodensee.

Onderweg kwamen we heel wat hopvelden tegen. Heel veel lange staken met draden waarlangs de hop omhoog gaat.
Onderweg kwamen Anja en Ed ons nog tegen, zij wezen nog net op de goede route, met GPS is het toch wel aangenamer fietsen, wij blijven toch nog veel zoeken. Hoewel het er goed staat, vergis je je toch wel snel, heb ik nu wel al zoveel km gereden of nog niet en dat is wel bepalend voor of je afslaat of niet.
Vorig jaar hadden we ter bevestiging stickers langs de route, dan wist je geijk of je goed zat. Nu de bewegwijzering, maar die wijkt nogal eens af van de beschreven route.
Het ging vandaag hard, we vlogen naar de Bodensee, ook wel eens lekker.
Toch moesten we opeens heel erg opletten, want er kwam een vreemd beest over een grasveld op het fietspad af en precies als wij er waren zou die over kunnen steken, gelukkig stopte de automatische grasmaaier, die er als een grote schildpad uitzag.

Prachtig uitzicht over de Bodensee in Lindau. Een mooi plaatsje waar we aan het water ons brood op hebben gegeten, nog wat door het stadje gelopen, de winkel met mooie glassieraden bekeken en de Lutherse kerk van binnen bekeken. Om drie uur weer op pad, inmiddels zat er al 70 km op.

Lindau een keer vanuit een andere hoek vastgelegd, overkant van de haven, de lucht werkte nu ook goed mee, de zon stond mooi op de huizen en de Mangturm, een 13e eeuwse verdedigingstoren die tevens als vuurtoren dienst deed.

De poortwachter de Beierse leeuw met de lichttoren uit de 19e eeuw.

De agapanthus bloeit hier welderig en staan zelfs op de brug in een lange rij.

Zicht op de Rijn die uitmond in de Bodensee.
Hierna via een niet echt leuke route naar Bregenz, Lustenau, Diepoldsau.
Ging na Hold beter, hoewel het weer veel linksaf, brug over rechtsaf, tunneltje onder door, brug 2 keer, scherpe bocht en gelijk rechtsaf, lastig lezen is en dat vooral als het snel achter elkaar komt. Uiteindelijk toch iets te lang langs de Rijn doorgereden, waardoor we te hoog uitkwamen om direkt door te steken naar Hohenems. We besloten, bij het zien van een veel te duur Zwitsers hotel, te stoppen.

Location:Diepoldsau Zwitserland

1. Hallo Hans en alie,
    Jij is heel erg moe, we gaan ver op de fiets naar Rome.
    Jij slaap in de tent of huis.
    Hans heeft mooi fotografie land maken.
    Ik wil graag vragen, ik wil t shirt van rome.
    Het is grapje. Jij is moe, jij heeft met de taxi opbeld.
    Dan jij gaat met de taxi naar huis terug.