donderdag 16 augustus 2012

15 augustus, dag 27, Narni - Fiano Romano 69 km

Uitzicht vanuit dak van hotel.

Speciale trap.

Terwijl iedereen naar de kerk ging bleef deze oude man hier zitten en groette iedereen die langs kwam.

Vandaag 15 augustus, deze stad heeft wat met Maria en in alle kerken stonden mooi verlichte beelden van Maria.

Fontein op het Garibaldiplein,

Mooie uitzichten van boven naar het dal bij Narni.

Vervallen gebouwen, waar de natuur langzaam bezit van neemt.

De laatste loodjes wegen het zwaarst, we krijgen het niet cadeau. Vandaag toch weer veel moeten klimmen in de hitte en dat valt niet mee, toch weer veel slechte stukken in de weg. Het landschap veranderd naar meer ver en diepgezichten, grotere afstanden tussen de bergen, struktuur van gesteente, boven op de hoogste punten meer leisteen, los, donker gesteente, beetje vulkaanachtig met veel kwarts erin, donker bruin, hoe lager je komt hoe meer er kalksteen en puinsteen komt en minder kristallen.
Nog steeds veel olijfboomgaarden, fruitteelt en wijngaarden.

Mooie uitzichten en hele oude steden die tegen de bergen op en er omheen gebouwd zijn, echte vestingen. Heel veel groen en bossen, niet zo kaal als in Spanje.

Het fietsen is goed gegaan, de kniën hebben het gehouden, na de tape onder de knie, dit drie dagen vol te houden was de pijn weg en konden we weer goed aanzetten. De fiets van Alie geen problemen, maar daar hebben we ook, na een jaar fietsen, redelijk snel een nieuw setje opgezet, met een groter verzet, zodat ze lekker klein kon draaien. Dat kleine draaien ligt mij niet zo, moet ik te snel rond draaien en als ik langzamer ga val ik om. Maar ik had geen keuze, want de tandjes van mijn voorblad en twee tandwielen van mijn achterversnelling zijn versleten en lopen op hun laatste tanden te knarsen, ik kon niet hard aanzetten, even stevig op de pedalen is er niet meer bij, terugschakelen en rustig op gang komen, anders schiet ik door en kraakt het aan alle kanten. Lastig, maar ook daar leer je mee om te gaan. De bagagedrager heeft het na de extra versterking gehouden.
Morgen de laatste dag.

Onderweg weer veel aanmoedigingen van mensen, wielrenners en automobilisten. Brava, Forza, Salvé, Ciao...ed.
Peter en Jeanet in Narni nog even gezien, daarna niet meer. Zij waren toch nog iets verder gereden en hebben in San Gemini overnacht, stadje bekeken, wij hadden dat in de middagpauze gedaan, ook een stad met sfeer.
Zo langzamerhand gaan alle steden op elkaar lijken en is het vreemde nieuwe er al een beetje af.
Heel veel Romaans, mooi ijzerwerk, leuke kerkjes, mooie steegjes, in Narni aan de muren houders voor kandelaars en aan de muren kan je zien dat ze wel veel gebruikt worden.
Helaas geen processie gezien, die is pas vanavond om 21:00 uur. Logisch, is de hitte voorbij.

In Montebuono leuk sfeertje. Stadje leek uitgelopen, alle mannen aan het kaarten en de vrouwen zaten bij elkaar wat te praten of waren naar de mis.

We hadden er toen al weer 30 km op zitten, om half tien begonnen en om 12:00 uur pas koffie, het ging niet snel, maar we kwamen ook niets tegen.

Daar maakte ik een kapitale vergissing door de zogenaamd kortste weg te nemen. Lekker afdalen, maar daarna weer stijgen 10 en meer percentages, pijnlijk. Nu wel Tarano van boven en van opzij kunnen fotograferen. Altijd is het na zoiets. Tja dan hadden we dat niet gezien. Alie was er niet blij mee en heeft naderhand een stukje gelopen en toen weer gefietst. Het hele en dat vond ze net even te veel.

Weer even zoeken. Aan het einde van de weg stond er in het boekje richting Milano-Napoli, maar die borden waren er niet, wel Firenze-Roma. Op tijd ontdekt en niet te ver omgereden en de goede weg over de Tiber gevonden.

Later kwamen we ook bij de snelweg en die gingen we een aantal keren overheen en onderdoor. Eerst was de snelweg een tunnel, de stad en wegen gingen om de berg, later als viaduct en weer later gingen we er overheen, maar dan als brug.

In Nazzano bij een pizzaria met speeltuin, uitzicht over de bergen en lig weide lekker wat fris gedronken, bijzonder aardige mensen, extra ijs in het glas, zalig.

Onderweg veel stukken verbrande berm tegen gekomen, het groen begint er al weer doorheen te groeien.

Tenslotte op voor de laatste klim van vandaag en in Fiano Roma een overnachting zoeken, dat viel nog niet mee. Met veel vragen een Hotel gevonden waar wij de enige gasten zijn. Er zijn meer hotels, maar die liggen verder weg en zijn veel duurder, meer naar de snelweg toe.
De manger boot aan om ons naar een reataurant te brengen, want zelf kookten ze niet in deze periode, het is vakantietijd in Italië.
Dat hebben we gemerkt, we gingen om 8 uur naar het restaurant met de auto, wat luxe. Maar na een kwartier rijden hadden we nog geen restaurant gevonden. Gelukkig maar dat we dit op de fiets hebben gedaan. Na onbekende wegen te hebben gereden kwamen we na ongeveer een half uur zoeken en rijden aan bij een Pizzeria, duurde lang, het was er druk, maar we hebben,voor weinig heerlijk gegeten. Na afloop werden we weer netjes opgehaald en konden we om elf uur naar bed.

De eerste donkere wolk, krijgen we vandaag weer onweer?

Niets geen regen gevallen, strak blauwe lucht.

Location:Hotel restaurant Il Ruspante, Fiano - Romano

1. Hiep hiep hoera,gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag van Hyba Sandra Garthy