zondag 5 augustus 2012

4 augustus, dag 16, Merano - Trento, 103 km

Het was een zwoele nacht, slecht geslapen, te warm en te veel wijn op, ga ik te veel dromen. Toch weer om 6 uur wakker, had geen haast om mij te haasten want we hadden zelf ontbijt gekocht en wilden nu niet voor achten weg.
De jongelui, die op de motor waren, wilden om 7 uur vertrekken, maar de vrouw des huizes was nog niet op en de poort was gesloten.
Zij had gisteren, vertelde ze later, een fantastische avond op het kasteel, wat je vanaf het balkon op de heuvel kon zien liggen. Er kwamen ook goede klanken van muziek naar beneden, er bleken nog oude platen gedraaid te worden, erbij werden heerlijke zelf gemaakte hapjes geserveerd. De vriendinnen hadden een avondje uit.

Nog licht dronken van de vele wijn, want in het restaurant,niet ver van huize Biene, hadden we ook heerlijke wijn gedronken. Op het balkon in de avondkoelte genoten van onze eerste dag in Italië.

Er werd geen ontbijt gemaakt, wel zo prettig voor ons, dan hadden we de tijd aan ons, was zeer Romantisch op het balkon met uitzicht over de fruitboomgaard naar de stad Merano en de bergen. De zon was nog niet achter de berg vandaan, eerst wat zonnestralen en later kroop het licht naar beneden de berg af, om 9 uur zaten we in een in bleek zonnetje, er hing nogal wat bewolking, heerlijk even niet de felle zon. Zullen ze in Nederland wel anders over denken. Te gek zeg nog geen dag echt regen onderweg gehad, wat een geluk.

Toen we vertrokken kwam de eigenaar van de woning aanzetten, hij was journalist geweest en geschiedenisleraar, had hele verhalen over de streek de bebouwing en de historie. Zelf had hij eens gefiets Corsica. Toen hij de boot afging viel zijn pomp in de plomp. Op het hele eiland geen pomp te koop, maar geluk was met hem en geen lekke band gereden.
Echte pech hebben we nog niet gehad, behalve dan dat mijn bagagedrager het heeft begeven, maar dat kon ik eenvoudig repareren. Niet te hard zeggen, want mijn fietst kraakt wel en ik weet niet of hij tegen de belasting is opgewassen, we zien wel.

Onderweg weer langs de fruitbomen, af en toe een douche, maar ook mooie uitzichten op de bergen, kerkjes, waterstromen en meer. Het ging voortreffelijk het eerste deel. Weer helemaal fietspad, recht iets omlaag en lichte wind in de rug, nog niet te warm, mede omdat de zon wat verscholen was achter de wolken.

Voordat we het in de gaten hadden zaten we al 40 km verder. Om elf uur koffie gedronken en toen weer verder, even van de route af, maar al snel werden we naar de fietsroute terug verwezen.

Af en toe nu ook wijngaarden.

Hier waren we toch nog even verkeerd gereden, omdat we een restaurant zochten.

Lange rechte fietspaden zonder auto's met weinig fietsers langs de Adige en gisteren langs de Etsch.

Mooie oude bruggen in combinatie met dorpje, kerktoren en bergen.

Of een kruisbeeld, of een Mariabeeld, een leuk kerkje gespiegeld in een ander gebouw.

Na de middag om een uur of een werd het echt heet, tot een uur of vier was het dan eigenlijk niet meer te doen, de temperatuur liep op naar 35 graden, dus veel drinken en vaak stoppen.

Bijzondere bruggen zijn er gemaakt.

Toen ik een foto van de spelende kinderen wilde maken viel de zonnekap van mijn toestel in het water omlaag, dus afdalen en halen. De kinderen hadden hem al opgeraapt en ik ging door het water naar ze toe, heerlijke verkoeling, geen straf om daar even te zijn.

Uiteindelijk toch in Trento aangekomen, prachtige stad om veel langer te blijven, mooie gebouwen, veel schaduw plekjes, musea, lekker ijs, terrasjes, leuke doorkijkjes. Tja we moeten kiezen of langer in Rome of langer onder weg zijn. We kozen er maar voor om deze stad te doorkruizen als een stel Japanners, foto's maken en doorgaan.
Er waren hier heel veel Nederlanders. Kon je zien en horen.
Een man uit Volendam sprak ons aan in het Engels en vroeg waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen, hij vond ons er professioneel uit zien. Toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen was het even lachen. Op de camping was er een stel die gingen naar Nederland terugfietsen.
Ons niet gezien, want dat is heel zwaar, 180 km omhoog, eerst vals plat, af en toe steil 10 of meer % stijgen en het laatste deel heel erg veel stijgen.

Oude katholieke kerk, met St. Jacobsymbolen, de schelpen.

Zomaar een straatje.

Centrum met fraaie balkonnetjes en muurschilderingen.

De toren van Trento, wereldberoemd, staat overal op als er een product uit Trento komt.

Fontein met burcht.

Balkonnetjes.

Tenslotte niet verder gekomen dan het zuiden van Trento en daar een hotel genomen.